Boeken en artikelen

Waargebeurde verhalen
Over kindermishandeling is veel geschreven. Psychologen en therapeuten hebben zich gebogen over de effecten die mishandeling in de jeugd kan hebben, ook op de lange termijn. Ook zijn er veel slachtoffers die zo moedig zijn geweest hun verhaal op te schrijven en te delen met de wereld.

Hieronder vindt u een greep uit het aanbod van literatuur over kindermishandeling. Deze boeken zijn online verkrijgbaar, zij het soms alleen tweedehands. U kunt de titels ook bestellen via uw lokale boekhandel. We hebben eveneens een lijst met jeugd boeken opgesteld.

Verhalen van slachtoffers

De ruïne – Victor van Dalen & Henriette Faas
(Uitgeverij de Brouwerij, 2009 | ISBN 978 90 789 0318 9)
Victor van Dalen vertelt het aangrijpende verhaal van zijn jeugd, waarin zowel fysieke als emotionele verwaarlozing en mishandeling een grote rol speelden. Zijn leven werd volkomen door angst beheerst – angst die hem compleet ruïneerde.

Gat in je ziel: het erfgoed van een liefdeloze opvoeding – Phily Elst
(Uitgeverij Bohn, Stafleu en van Loghum, 2002 | ISBN 90 313 3978 4)
Het boek biedt een overzicht van de effecten van een liefdeloze opvoeding op latere leeftijd, met name bij meisjes.

Geheim geweld: een openhartig en persoonlijk boek over de gevolgen van kindermishandeling – Hameeda Lakho
(Uitgeverij Arena, 2005 | ISBN 978 90 697 4712 5)
Een aangrijpende autobiografie waarin de nadruk ligt op de levenslange gevolgen van kindermishandeling.

Het onverwoestbare kind: verhalen over overwinningen op het verleden – Lillian B. Rubin
(Ambo|Anthos, 2004 | ISBN 90 263 1871 5)
Portretten van mensen die jeugdtrauma's te boven zijn gekomen.

Eva’s ontwaken – Alice Miller
(Uitgeverij M.O.M., 2002 | ISBN 90 269 2510 7)
Eva’s ontwaken is de beschrijving van een opvoeding waarbij gehoorzaamheid wordt beloond en nieuwsgierigheid bestraft. Aan de hand van voorbeelden maakt Miller inzichtelijk hoe er bij het volwassen kind een emotionele blindheid ontstaat die aanleiding kan zijn tot een geweldsspiraal.

Ik had geen naam: een verhaal over verwerken en vergeven – Dave Pelzer
(The House of Books, 2000 | ISBN 90 443 0126 8)
Persoonlijk relaas van de Amerikaanse Pelzer die als kind werd mishandeld, maar door zijn doorzettingsvermogen en zijn geloof in God zijn trauma's wist te overwinnen.

Verborgen Tralies: een schokkende jeugd tussen twee culturen – Hameeda Lakho
(Uitgeverij Arena, 2000 | ISBN 90 697 4717 0)
Een autobiografische roman over de geestelijke en lichamelijke mishandelingen in Lakho’s jeugd en de zoektocht naar haar dood gewaande moeder.

Met vallen en opstaan – Sietske Dijkstra
(Uitgeverij Eburon, 2000 | ISBN 90 5166 7922)
Hoe vrouwen en mannen betekenis geven aan geweldservaringen uit hun kindertijd