Inschrijven Themadag "Van trauma naar herstel" 24 november 2017

Themadag ‘Van trauma naar herstel’

In de Week tegen Kindermishandeling organiseren de Academie voor Herstel en Ervaringsdeskundigheid (voorheen Stichting Geheim Geweld) en GGD Haaglanden  op vrijdag 24 november 2017 voor lotgenoten én professionals de themadag ‘Van trauma naar herstel’. Wij nodigen u van harte uit hierbij aanwezig te zijn. Burgemeester P.C. Krikke van Den Haag zal de dag openen.

Van trauma naar herstel

De ervaring leert dat het helpt om eigen ervaringen te bespreken met lotgenoten, ervaringsdeskundigen en professionals. Wie als kind te maken heeft gehad met  lichamelijke of geestelijke mishandeling, verwaarlozing of seksueel misbruik weet hoeveel invloed dit heeft op de rest van je leven. Het ontbreken van veiligheid, geborgenheid en liefde heeft plaats gemaakt voor een jarenlange zoektocht naar verwerking, erkenning en acceptatie.

Tijdens deze themadag zullen enkele aansprekende sprekers en (ervarings) deskundigen het woord voeren. Daarnaast kan er onder deskundige begeleiding van experts uit het werkveld deel worden genomen aan  discussietafels met sub thema’s als schuld en schaamte, familie en relaties. Ook onderwerpen als hulpverlening en lotgenotencontact komen aan bod.

Vooraanstaande sprekers dit jaar zijn o.a. Dr. Sietske Dijkstra, psycholoog, onderzoeker en eigenaar Bureau Dijkstra, oud lector huiselijk geweld en hulpverlening in de keten bij Hogeschool Avans en    Dr. Wilma Boevink, senior wetenschappelijke medewerker, vice voorzitter Vereniging voor Ervaringsdeskundigen.

De dag wordt mede mogelijk gemaakt door de Gemeente Den Haag, GGD Haaglanden, Fonds Slachtofferhulp, Hilton Hotel en Hameeda Lakho Training & Coaching en Advies.

Deelname Themadag

Wilt u deelnemen aan een van de bijeenkomsten? Meld u dan digitaal aan!

Datum: vrijdag 24 november 2017
Tijdstip: 9.00 tot 17.00 uur
Locatie: Hilton Hotel te Den Haag.

Accreditatie toegekend: Stichting Kwaliteitsregister Jeugd in de categorie Vrije ruimte jeugdzorgwerker

Kosten voor deelname (incl. lunch):

€50,- voor lotgenoten
€ 100,- voor professionals/organisaties

U kunt het bedrag overmaken naar:
Rekeningnummer NL 44 INGB 0005 614073
t.n.v. Hameeda Lakho Training Coaching en Advies
o.v.v. uw naam en Themabijeenkomst 24 november 2017.

Let op! Uw inschrijving is pas definitief als wij het onderstaande verschuldigde bedrag hebben ontvangen. Plaatsing gebeurt op volgorde van aanmelding en betaling. Slechts 150 plaatsen beschikbaar. Na ontvangst van uw betaling ontvangt u een bevestiging, programma en routekaart medio half november.

Meer Informatie

Hebt u vragen of wilt u meer informatie? Neem dan contact op met:

THEMABIJEENKOMST  ‘’VAN TRAUMA NAAR HERSTEL” 24 NOVEMBER 2017

HILTON HOTEL DEN HAAG

08.30 Ontvangst

09.00 Opening door mevrouw P.C. Krikke, burgemeester gemeente Den Haag

09.30 Dagvoorzitter Caroline Mobach, eigenaar Caroline Mobach Advies & Partners B.V. en Hameeda Lakho, ervaringsdeskundige, trainer, coach, auteur en directeur Academie voor Herstel en Ervaringsdeskundigheid

09.45 Echte verandering, professionele en persoonlijke moed onmisbaar bij de aanpak van huiselijk geweld door dr. Sietske Dijkstra, psycholoog, onderzoeker en eigenaar Bureau Dijkstra, voormalig lid van Commissie Samson en oud-lector huiselijk geweld en hulpverlening in de keten bij Hogeschool Avans

10.15 De meerwaarde van ervaringsdeskundigheid. In gesprek met ervaringsdeskundigen Nathalie van Eck, Janneke Klein Tijssink, Danny Dijkhuizen, Erik Jong en Peggy van Krüger

10.55 Pauze

11.05 Inleiding en start tafel discussies

12.05 Uitkomsten en aanbevelingen tafelsessies en afsluiting ochtendprogramma

12.30 Keuze onderdelen I – 4 workshops

13.30 Lunch en informatiemarkt

14.30 Keuze onderdelen II – 4 workshops

15.30 Pauze

15.45 Het getraumatiseerde kind: een leven lang lijden? door Dr. Wilma Boevink, senior wetenschappelijk medewerker Trimbos Instituut, vice voorzitter Vereniging voor Ervaringsdeskundigen

16.45 Muzikale afsluiting ‘Beschadigd’ (ft. Mexxi) door Flinke Jongen alias Danny Dijkhuizen, oprichter Kids4dreams BV, spreker en vakdocent sociale vaardigheden

17.00 Samenvatting en dankwoord met informele afsluiting met een drankje

18.00 Einde

THEMATAFELS

1. Preventie. Vroeger en nu | Willemijn Koek, werkbegeleider Veilig Thuis Haaglanden
2. Hulpverlening. Wat werkt en wat werkt niet? | Marijke Beekhuizen, vrijwilliger Parnassia en Leger des Heils
3. Politiek en beleid. Sluit het beleid van de overheid aan op de behoefte van praktijk? | Ria Andrews, Programmamanager Geweld in Afhankelijkheidsrelaties Regio Haaglanden
4. Het doorbreken van de cirkel van geweld binnen de familierelaties. Hoe voorkom je dat slachtoffer dader wordt? | Hetty Goedvolk, programmamanager Aanpak Huiselijk Geweld, Stichting Perspektief
5. Opvoeding. Hoe werkt kindermishandeling door bij de opvoeding van je eigen kinderen? | Floris Munneke, psycholoog en programmaleider Huiselijk Geweld , De Jutters Preventie
6. Familie en relaties. Hoe ga je om met geschonden familierelaties? | Ervaringsdeskundige, Jongerentaskforce
7. Schuld, schaamte en loyaliteit. Hoe zwaar weegt jouw zwijgen? | Barbara Berkelaar, bestuurder / directeur Stichting Perspektief
8. Vertrouwen en zelfvertrouwen. Hoe ga je om met veiligheid en spanningen in het volwassen leven? | Ervaringsdeskundige, Jongerentaskforce
9. Veiligheid en dreiging. Hoe werkt dit door in het volwassen leven? | Naomi Moonen, woonbegeleider Stichting Perspektief /Wende
10. Lotgenotencontact en herstel – Wat is hiervoor nodig? | Peggy van Krüger, ervaringsdeskundige
11. Eenzaamheid. Het gevoel dat je er met niemand over kunt praten, versterkt het gevoel van eenzaamheid | Ivonne Fong-Pien-Joe, Team manager Stichting Perspektief/Wende
12. Grenzen stellen. Hoe stel je jouw grenzen? | Tamara Laaij, casemanager en begeleidster lotgenotengroepen zeden verleden Slachtofferhulp Nederland
13. Zingeving en zelfregie. Hoe leer je weer regie over je leven te krijgen? | Durkje Sikkema, dominee en coördinator Alleen café Kerk in Laak
14. Kracht en weerbaarheid. Hoe vind je je eigen kracht terug? | Marcella Petersen, trainer weerbaarheid en eigenaar Pure Special
15. De eerste stap op weg naar herstel | Liesbeth Duijndam, orthopedagoog / gedragswetenschapper Veilig Thuis Haaglanden

WORKSHOPDEELSESSIE I

1. Persoonlijke en professionele moed door Sietske Dijkstra en Hameeda Lakho
Hoe kunnen we kennis en ervaring verbinden en professionele moed onderzoeken en versterken? De moed om kwetsbare vragen te stellen, elke keer weer in contact te gaan en om met aandacht voor veiligheid op een waardige en betekenisvolle manier hulp te verlenen. Deze workshop gaat over de waarden van empowerment en het verbinden van kennis en ervaring. We wisselen gesprek en kennisverdieping af met oefeningen, voorbeelden, een korte film en reflectie.

2. Sensorimotorische Psychotherapie door Katharina Bongaertz en Nathalie van Eck
In deze workshop zal aandacht worden besteed aan de theoretische achtergrond en werkwijze van Sensorimotorische Psychotherapie (SP). Er kan ook aan den lijve worden ervaren hoe SP experimenten werken. SP is een vernieuwende, lichaamsgerichte en ervaringsgerichte behandelmethode gericht op het behandelen van psychotrauma, gehechtheidsproblemen en persoonlijkheidsproblematiek.

3. Hoor en zie mij. De meerwaarde van ervaringsdeskundigheid door ervaringsdeskundige jongeren van Jongerentaskforce. Deelnemers worden uitgedaagd te kijken naar hun eigen gevoelens en behoeften en leren hoe je krachtige vragen kan stellen die echt binnenkomen, en laten zien dat je goed luistert. Vragen die je normaal gespreken niet zo snel durft te vragen aan een kind of jongere.

4. Collage kaarten maken door Monique Mae Vriens
Creatief aan de slag met je innerlijke wijsheid. Na een korte introductie over het driedelig traumamodel van dr. Franz Ruppert en werken met het verlangen, maak je een of meer collage kaarten. In verbinding komen met je intuïtie, inzicht krijgen in jezelf en toegang tot je innerlijke wijsheid. Je denken verdwijnt wat naar de achtergrond en je zult merken dat een beeld meer zegt dan 1000 woorden. Je zult verrast worden door wat je intuïtief gemaakte kaart je te vertellen heeft.

WORKSHOPDEELSESSIE II

5. De weg van herstel: opstekers en afknappers door Wilma Boevink.
In deze workshop gaat Wilma Boevink in op wat helpt en wat hindert bij het ontgroeien van een getraumatiseerd leven. Samen met de deelnemers brengt zij de meest essentiële opstekers en afknappers in beeld tijdens de herstelreis die velen van ons moeten afleggen. Hoe de afknappers leren uit de weg te gaan en steeds meer de opstekers op te zoeken is wat in deze workshop kan worden geleerd.

6. Vroeger en verder door Lucie Timmers.
De stabilisatiecursus ‘Vroeger en verder’ is gericht op het krijgen van meer grip op klachten zoals zich opdringende herinneringen, problemen met (teveel of te weinig) woede, wisselende stemmingen, weinig zelfvertrouwen, en gevoelens van schuld, schaamte en zinloosheid. De cursus helpt om niet meer werkzame patronen van voelen, denken en doen – ontstaan vanuit vroeger – te doorbreken om verder te kunnen.

7. Leven met aandacht door Lies Nolden.
Vaak is onze aandacht niet in het NU, maar in het verleden of in de toekomst. Mindfulness training leert meer in het hier-en-nu te zijn, zonder oordeel en zonder het anders te willen hebben dan het op dit moment is. Dat vraagt een basishouding van: niet-oordelen, acceptatie, loslaten, geduld en mildheid. De training biedt handvatten om met de weersomstandigheden van het leven om te gaan. Leven met aandacht maakt meer bewust, helpt ontspannen, geeft energie en bevordert de gezondheid.

8. Chinese bewegings- en ontspanningsleer door Monique Mae Vriens.
Ba Duan Yin - 8 Brokaten of 8 zijde oefeningen bestaat uit 8 hele eenvoudige oefeningen en is zeer effectief. Qi Gong (Chi Kung) spreek uit als sjie-kong is een oude Chinese Bewegings- en Ontspanningsleer. Sterke onverwerkte emoties (trauma), worden in de vorm van toxische energie, vastgezet in het lichaam. Qi Gong biedt een veilige en effectieve manier om je te ontdoen van pijnlijke emoties die kunnen leiden of hebben geleid tot geestelijke en/of lichamelijke ziektes en klachten.

Symposium Doorbreek de cirkel

Gevolgen op de lange termijn

Geheim Geweld…en nu?